home      ++        Studie     |     Stad     |     Toekomst     |     Events       ++        Esther     |     Eva     |      Jelmer      |      Marijne  

Welkom bij TFT in beeld

vrijdag 27 maart 2009

Stop motion: leuke maar tijdrovende filmtechniek

Weet je wat ik nou echt een leuke filmtechniek vind? Stop-motion! En dan vooral claymation. Je weet wel, van die beetje schokkerige filmpjes met poppetjes van klei die steeds weer in een net iets andere houding worden gezet.
Bij stopmotion gebruik je een camera die frame voor frame opnamens kan maken. Je zorgt er voor dat de camera niet verplaatst wordt, het enige dat je steeds ietsje verplaatst, is datgene dat je in beeld hebt. Daardoor lijkt het nadat je de opnamens achter elkaar afspeelt alsof datgene uit zichzelf beweegt! Als je een vloeiend beelt wil maken, heb je ongeveer 24 beelden per seconde nodig. Dat zijn er dus 1440 per minuut!! En dan moet je eens nagaan dat er zelfs volledige films met deze techniek worden gemaakt, denk bijvoorbeeld aan Wallice & Gromit of Tim Burtons Corpse Bride. Waarom ik dit nu zo leuk vind? Lees verder Ik denk dat het te maken heeft met de combinatie fotografie en film.
En hoe ik hier opeens bij kom? Ik kwam vandaag deze website tegen waar gemakkelijk wordt uitgelegd hoe je zelf je eigen stop motion filmpje kunt maken! Er staat stap voor stap wat je moet doen en zelfs een link naar een programmaatje waarin je je foto’s kunt omzetten in een filmpje. Makkelijk toch! Ook staat er het resultaat bij dat in een uurtje gemaakt is, heel cool! Zo zie je maar, iedereen kan films maken en je kunt NU beginnen!

Claymation:



En er zijn zelfs videoclips met stop motion techniek!



Ik denk dat ik het zelf ook eens ga proberen! :)

1 opmerking:

  1. Echt supergaaf als je dat zelf kunt maken inderdaad!! Het is dan wel niet slow-motion, maar nu je het toch over klei had. Deze vind ik persoonlijk erg hilarisch :D
    http://www.youtube.com/watch?v=vQq1sqzDPS8

    BeantwoordenVerwijderen

Blogarchief