home      ++        Studie     |     Stad     |     Toekomst     |     Events       ++        Esther     |     Eva     |      Jelmer      |      Marijne  

Welkom bij TFT in beeld

vrijdag 27 maart 2009

Lekker naar de bioscoop...maar dan anders

Films kijken is een hobby van velen. Logisch, want het is een leuke en ontspannende bezigheid. Het wordt nog leuker als dit een onderdeel is van een studieopdracht. Dan kun je dus gewoon in de tijd dat je voor je studie bezig bent (legaal) films kijken. Situaties als de volgende zijn dan niet ondenkbaar:

“Hé, ik dacht dat jij een opdracht voor je studie moest doen?”
“Daar ben ik ook mee bezig.”
“Yeah right, je zit gewoon film te kijken.”
“Ja, en? Dat IS mijn opdracht voor mijn studie.”
“Zit je me nou voor de gek te houden?”
“Nee, ik houd je niet voor de gek. Ik zal het je nog sterker vertellen. Morgenochtend om 09:00 heb ik college. In de bioscoop. Meteen ’s ochtends. Gaan we twee films achter elkaar kijken.
“Eh, welke studie volgde je ook alweer? Kan ik me ook ergens aanmelden?”

... Lees verder

Ja, inderdaad: college in de bioscoop. Repertoire film, tv, nieuwe media is zo’n cursus die ik volgde, waarbij er heel veel films werden gekeken. Ook was het de bedoeling dat ik het Nederlands Filmfestival daarvoor bijwoonde. Met andere woorden: nog eens verplicht naar de bioscoop buiten collegetijd om. Nou zeg, wat een opgave!

De films die werden getoond waren vooral illustratief voor de betreffende regisseurs en de Nederlandse Filmgeschiedenis. Over de films moest ik artikelen schrijven. Hiervoor ben ik in de huid van meerdere regisseurs gekropen. Waarom kiest de regisseur Pieter Kuijpers in zijn films voor het perspectief van de misdadiger? Hoe brengt hij dit in beeld? Wat is het kenmerkende van Paul Verhoevens films en waarom heeft hij ze zo gemaakt? Wat is de reden van zijn grote succes? Lees hier mijn artikel!

Het is leuk om films met deze nieuwe en diepgaandere blik te bekijken. Ook door over de carrières te lezen van de filmmakers, kun je je inleven in de geest van de tijd en over de strubbelingen die zij kennen om “aan de bak te komen”. Mij inspireerde het vooral om me meer in de filmwereld te verdiepen. Daar valt nog heel veel over te leren...

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief