home      ++        Studie     |     Stad     |     Toekomst     |     Events       ++        Esther     |     Eva     |      Jelmer      |      Marijne  

Welkom bij TFT in beeld

maandag 30 maart 2009

Leuke website! Waar ging het vak ook alweer over?

    
  Eva's website                        Esthers website                     Het boek bij dit vak

Ik en mijn studiegenootje Esther blikten laatst terug op één van de eerste vakken van de opleiding, namelijk Theorie en analyse van film en tv (bij CIW heette datzelfde vak Beeld & Geluid). Ik kwam opeens de website tegen die ik voor dat vak gemaakt had en begon me af te vragen waar het ook alweer precies over ging. Het is ook best alweer een tijdje geleden dat we dat vak volgden, als nieuwe jonge studentjes. Ik besloot Esther te vragen of zij het nog wist. Zo kwam er een leuke discussie op gang en uiteindelijk konden we samen toch redelijk construeren hoe het vak er ook alweer uitzag! Hieronder drie vragen & antwoorden die een idee geven. Lees verder

1. Esther, waar ging het vak eigenlijk ook alweer over?
Het doel van het vak was om film en televisie te beschrijven en te analyseren. Eén van de opdrachten bestond uit het analyseren van een openingssequentie, zeg maar de intro van een film. Dit aan de hand van filmische middelen, bijvoorbeeld de montage en het geluid.
Klopt, je moest eigenlijk gewoon 10 minuten film helemaal uitpluizen. Uit dingen als cameravoering of kleurgebruik kun je bijvoorbeeld al veel afleiden over de sfeer of bedoeling. Al die onderdelen, waarvan je je niet altijd even bewust bent, hebben een eigen rol.

2. Wat heb jij onderzocht? Laat jouw website eens zien!
Als ik het me goed kan herinneren, waren er verschillende films waar we uit konden kiezen. Ik had voor de openingssequentie van de film Wild at heart gekozen. Op de website is mijn hele analyse na te lezen. Meestal wordt dit aan de hand van een paper gedaan, maar bij dit vak mochten we dus zelf een website maken! Ik vond dat een leuk aspect aan de cursus. Een website bekijk je toch vaker dan een paper, ja toch? Als je de site doorleest, krijg je een aardig beeld van hoe het onderzoek is gedaan.
Leuke site Esther! Ik koos destijds voor de opening van O Brother, Where Art Thou? omdat die film gewoon geweldig is en ook ik maakte daar een site bij.

3. En wat vond jij er eigenlijk van? Wat heb je ervan geleerd?
Theorie en analyse van film en tv is één van de eerste vakken die je bij de studie volgt. Het is leuk om een film op een ander niveau te bekijken en er natuurlijk toch van te blijven genieten! Ik ben me nu zeker bewuster van de technieken die er achter zitten. Een vak dat zeker aan het begin van de studie thuishoort dus.
Ik vond het ook erg leuk, je leert toch wel op een andere manier kijken. Als je een film bekijkt vindt je het allemaal wel logisch en mooi, maar als je erover na gaat denken blijkt er toch wel veel werk in te zitten. Mooi om te zien ook hoe alle filmische middelen elkaar uiteindelijk ondersteunen. Ook de site in elkaar zetten op zich vond ik leuk!

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief