home      ++        Studie     |     Stad     |     Toekomst     |     Events       ++        Esther     |     Eva     |      Jelmer      |      Marijne  

Welkom bij TFT in beeld

maandag 30 maart 2009

Televisieopname van Tussen de oren

Via Hyves ben ik lid van de Lamafan-hyve. Via deze hyve kreeg ik een mail met de vraag, of ik een uitzending van het programma Tussen de oren wilde bijwonen. Geheel gratis op zondagmiddag op het mediapark in Hilversum. Samen met een vriendin besloot ik, zonder veel van het programma te weten, me op te geven.
Ik heb nu enkele keren een programma bijgewoond als publiek. Vorig jaar was ik twee keer bij Jensen! geweest. Waarbij beide keren Kim Holland aanwezig was. Of je daar nou vrolijk van wordt. Ohja, en bij Idols. Maar dat was niet gratis, wat de meeste programma’s wel zijn namelijk. Lees verder

Waar gaat het programma Tussen de oren precies over?
Tussen de oren is een wetenschappelijke quiz, maar dan met humor. De presentatoren verzinnen door middel van wetenschappelijke onderzoek een aantal vragen, waar de twee teams dan het goede antwoord op moeten geven. Elk team heeft een teamcaptain: Jeroen van Koningsbrugge of Katja Schuurman. Het team dat de meeste vragen goed heeft, die wint. Hieronder een voorbeeldfilmpje dat is gemaakt voor een vraag bij Tussen de Oren.



Voor de opname
Een paar weken na onze inschrijving werden we verwacht. Aangekomen bij studio 23, kregen we een wit kaartje met een nummer. Er was een soort wachtruimte met een veel te dure bar. Om kwart voor acht werden we geroepen. De witte kaartjes mochten eerst. We zaten op de tweede rij, want de eerste is ook weer zo vooraan. Ik vond het best eerlijk dat de mensen die er het eerst waren, als eerst naar binnen mochten. Twee mannen naast ons werden vriendelijk verzocht om achteraan te gaan zitten. Ze waren was fors, wat uiteraard niet werd vermeld, en zaten daardoor voor de camera. Er moesten een stuk of vier ‘medewerkers achter de schermen’ aan te pas komen, voordat de mannen zich verplaatsten. Dat moet ik trouwens wel even vermelden. De camera stond dit keer tussen het publiek in, in plaats van er voor. Wat bij bijvoorbeeld Jensen! en Idols wel het geval is. Dit keer zat er dus gelukkig geen lange arm van een camera voor onze neus.

Tijdens de opname
De presentatoren werden onder luid gejuich ontvangen. Enkele meisjes begonnen druk te zwaaien en zaten met open mond te staren. Wij niet, uiteraard.De gasten van de uitzending waren Tigo Maas en nog een blonde actrice, ik weet echt haar naam niet meer. Katja Schuurman had koude voeten en kreeg na wat gesteun en gepiep een dekentje van de regisseur. Jeroen zat er maar zo bij van; ik vind het allemaal best. De uitzending begon en er werd hevig gekibbeld en gediscussieerd. Vaak moesten de stukken tekst van de presentatoren over. Zo werd op het eind het begin aangekondigd. Dat zoekt de montage maar uit, lachte ze.

Na de opname
Bij zo’n opname lopen er veel mensen achter de schermen alles te regelen. Om de zoveel minuten worden bij de presentatoren een make-up check gedaan of het haar goed gekamd. Toch ziet het er op tv een stuk spectaculairder uit dan in de studio zelf. We gingen weg en vroegen ons af of het we het nou leuk vonden of niet. We kwamen er niet helemaal uit. Als je echt fan bent en je een glimp van Jeroen of Katja op wilt vallen is het nog wel de moeite waard, maar anders valt het toch een beetje tegen. Wat wel duidelijk wordt bij zo’n opname is dat het heel wat voeten in de aarde heeft om alles soepel en goed te laten verlopen.
Het werken achter de schermen van een televisieprogramma is flink aanpoten en een stuk minder glamoures dan sommige mensen denken. Veel dingen moeten over en het nep-lachen en het nep-applaudiseren vliegt je om de oren. Toch kan ik iedereen aanraden, als je het leuk vindt tenminste, om eens een televisieprogramma bij te wonen. Je kijkt er daarna toch anders tegenaan. De opname van Tussen de Oren die wij hebben bijgewoond wordt op 15 april uitgezonden. Ik ben benieuwd naar het resultaat.

Wil je ook een glimp opvangen van hoe het er achter de schermen bij een televisieprogramm aan toe gaat? Kijk hier voor meer informatie.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Blogarchief